Het aanbod van netwerkbijeenkomsten is enorm. Des te moeilijker is het om de juiste eruit te kiezen. Hans Démoed van Professioneel Netwerken Nederland legt uit hoe je de juiste selecteert.

Kies je strategie en verleg je focus

“Voor je op pad gaat, moet je goed nadenken over je netwerkstrategie. Het draait dan om twee belangrijke vragen: Wat wil ik bereiken?  En met wie wil ik hiervoor in contact komen? Bedenk hierbij dat je die ene gedroomde opdrachtgever niet direct binnenhaalt. Dat gaat immers via-via bij zakelijke netwerken.

Om via je netwerk een opdrachtgever binnen te halen, moet je je focus verleggen van je eigen werk naar die van anderen. Want ga je netwerken met het idee dat je de volgende dag wat offertes kunt schrijven, dan gaat het niet lukken.

Je moet dus niet voortdurend je eigen product promoten, wat veel mensen doen. Maar verdiep je in de mensen die je al netwerkend leert kennen en vraag welke diensten of producten zij aanbieden. Want heb je dat helder, dan kun je gaan kijken of je mensen aan elkaar of jezelf kunt koppelen. Zo zou je als kleine zelfstandige bijvoorbeeld de krachten kunnen bundelen met andere zelfstandige professionals zodat je samen een veel beter aanbod in de markt kunt neerzetten.”

Bepaal welk netwerk bij je past

‘Of een netwerk bij je past, is heel persoonlijk. Je moet daarom als eerste bepalen of je je bij een netwerk op je gemak voelt of niet.  En dan gaat het er niet alleen om hoe je zelf in elkaar zit, maar ook of het klikt tussen jou en de netwerkbijeenkomst of –groep. Je kunt drie categorieën benoemen.

Allereerst heb je laagdrempelige bijeenkomsten waar iedereen naar toe kan komen en waar je alleen je eigen drankje betaalt. Zo zijn er bijvoorbeeld de ‘Open Coffee’s’, waarvan er door heel Nederland zo’n 200 zijn. Deze bijeenkomsten zijn met name populair bij zelfstandige professionals. Binnen deze categorie vallen trouwens ook de netwerkborrels aan het einde van de week.

Het nadeel van zulke bijeenkomsten is alleen dat tijdens zo’n borrel aan het einde van de dag ook een soort ontlading plaatsvindt. Hierdoor kun je alleen tijdens het eerste half uur echt netwerken. Daarna vervalt de bijeenkomt tot een gezellige borrel. Daar is niets mis mee, maar het wordt dan wel moeilijk om nog echt nieuwe contacten te leggen.

De tweede categorie bestaat uit netwerken waar je contributie voor moet betalen, bijvoorbeeld BNI of Red Peppers. De lidmaatschappen van dergelijke netwerken zijn over het algemeen nogal duur. Dus je zult je af moeten vragen of je de investering wel terug kunt verdienen. Daarnaast wordt er binnen zulke netwerken wel echt iets van je verwacht. Zo moet je bij BNI wekelijks een ontbijt bijwonen, en word je afgerekend op het resultaat dat je voor de groep boekt. Dat moet wel bij je passen, anders gaat het niet werken.

De derde categorie is wat ik altijd de 'high level' bijeenkomsten noem. Zakenmensen komen dan samen op de golfbaan of in betere restaurants, zoals de Heritage Business Lounge. Wil je daar aansluiten, dan kost dat ook wel wat. Een handig overzicht van alle netwerkbijeenkomsten in Nederland vind je trouwens bij Netwerkgids Nederland."

Achterhaal de samenstelling van de groep

"Bij iedere netwerkbijeenkomst komen andere mensen. Om doelgericht te kunnen netwerken, moet je daarom eerst achterhalen wie er allemaal komen. Wil je bijvoorbeeld in contact komen met andere professionele zelfstandigen om een samenwerking op te zetten, dan is een Open Coffee een interessante bijeenkomst. Maar behoren bijvoorbeeld accountants tot je doelgroep, dan zoek je natuurlijk naar bijeenkomsten waar die goed zijn vertegenwoordigd.

In principe geldt de regel: hoe diverser de samenstelling van een netwerkbijeenkomst hoe beter. Want dan kun je een zo’n groot mogelijk aantal talenten en vaardigheden met elkaar verbinden. En je hebt ten aanzien van de netwerken van de bezoekers de minste overlap. Iedere bezoeker heeft immers in een andere sector zijn contacten en relaties. Een gemengde groep levert de meeste kans op om een nieuwe opdrachtgever binnen te halen."

Haak af als je geen aansluiting vindt

"Of het klikt met een netwerkgroep of –bijeenkomst is een kwestie van uitproberen. Je kunt dat het beste doen door er gewoon een paar keer naar toe te gaan. Merk je dat er geen open cultuur is, of dat je geen aansluiting vindt bij de groep, dan kun je er beter niet meer naar toe gaan. De kans dat er dan iets uitkomt, is dan immers vrij klein.

Ik ben bijvoorbeeld zelf wel eens lid geworden van een lokale netwerkclub. Maar die mensen zaten helemaal niet op mij te wachten. Die kwamen allemaal uit hetzelfde dorp en kenden elkaar al sinds de basisschool. Die groep stonden dus helemaal niet open voor mij. Na een paar maanden ben ik toen maar met die netwerkgroep gestopt."

Lees ook

Zo haal je meer omzet uit een netwerkborrel

Netwerken zonder de franje van de Rotary

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl